Realizacja III edycji program „Skąd się biorą produkty ekologiczne” przez Miejskie Przedszkole Samorządowe w Suchej Beskidzkiej

"Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało." /Janusz Korczak/

Realizacja III edycji program „Skąd się biorą produkty ekologiczne” przez Miejskie Przedszkole Samorządowe w Suchej Beskidzkiej

28 czerwca 2022 Bez kategorii 0

 

Zdrowe odżywianie dzieci  to jeden z priorytetów  Miejskiego Przedszkola Samorządowego w Suchej Beskidzkiej.  Wiek przedszkolny to czas, w którym kształtują się preferencje smakowe oraz upodobania żywieniowe, które mogą w przyszłości odbić się negatywnie lub pozytywnie  na zdrowiu naszych dzieci. Dlatego przedszkole  chętnie włączyło się w realizację III edycji Programu przedszkolnej edukacji „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, rekomendowanego  przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz  Główny Inspektorat Sanitarny. Zadania, jakie przyjęliśmy do realizacji  towarzyszyły grupom najstarszym w ciągu całego roku szkolnego.  Na  początku roku szkolnego, dzieci z zostały  wprowadzone do tematu poprzez projekcję filmów „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, „Kala i pszczoły”, podczas których dowiedziały się jak uzyskuje się ekologiczne produkty takie jak: warzywa, owoce, mięso, nabiał, ryby, przetwory owocowe  lub warzywne , oraz  jak wyprodukować miód. Wiedzę na temat wartości miodu dzieci zdobyły podczas spotkania z pszczelarzem. Następnie  podczas projekcji filmowej „Od ziarenka do bochenka” przybliżono dzieciom drogę powstawania chleba. Podczas zajęć prowadzonych w grupach w oparciu o scenariusze, starszaki poznały  znak- listek zielony, którym oznaczone są produkty ekologiczne, i  które  można kupić w sklepie ze zdrową żywnością. Podczas wycieczki do sklepu , na dział ze zdrową żywnością, dzieci miały możliwość  w sposób praktyczny, rozpoznawać produkty oznaczone symbolem zielonego listka. W ciągu całego roku odbyło się szereg praktycznych zajęć, podczas  których dzieci uczestniczyły w produkcji powstawania chleba na zakwasie, zrobionego i upieczonego w maszynie, robiły soki owocowe w sokowirówce, mus warzywno-owocowy, ubijały domowym sposobem masełko. Działania te były połączone z degustacją wyrobów i dostrzeganiem różnic, pomiędzy masową produkcją, a własnoręczną produkcją pozbawioną utrwalaczy i polepszaczy smaków. W okresie wczesno-wiosennym dzieci samodzielnie zakładały w doniczkach własne uprawy warzywne, poznawały warunki potrzebne do ich wzrostu, podlewały, dostrzegały zmiany we wzroście. Również na działce przedszkolnej prowadzono uprawę warzyw, a następnie ich degustację. Dla starszaków zorganizowano również dwa spotkania z dietetykami, w trakcie których dzieci oglądały prelekcję multimedialną na temat powstawania ekologicznej żywności oraz  poznały piramidę żywieniową, w sposób praktyczny uczyły się tworzyć piramidę zdrowia i komponować zdrowe posiłki.

Aby ujednolicić front oddziaływania na dzieci w zakresie zdrowego odżywiania i świadomego wybierania produktów naturalnych, nieprzetworzonych, rodzice uzyskali  na początku roku szkolnego dostęp do specjalnego webinaru, i tym samym zostali włączeni do realizacji programu edukacyjnego. W miesiącu marcu 2022r. przeprowadzono pedagogizację rodziców na temat „Dlaczego warto wybierać produkty ekologiczne”, której celem było uświadomienie rodzicom, co to jest żywność ekologiczna, i poruszenie takich zagadnień jak: ekologiczne, czyli 100% naturalne, dlaczego warto wybierać te produkty, więcej wartości odżywczych, nie dla GMO, wsparcie hodowli zwierząt w humanitarnych warunkach, lepsza żyzność ziemi, pozytywny wpływ na nasze zdrowie, smak. W trakcie realizacji programu, rodzice wspierali przedszkole poprzez dostarczenie potrzebnych produktów do realizacji  zaplanowanych działań.

 Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w realizację programu i wspierali nas w trakcie jego realizacji.

                                                                                                                                  Urszula M.