„Trudne sprawy w naszych głowach”- Misie

"Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało." /Janusz Korczak/

„Trudne sprawy w naszych głowach”- Misie

29 marca 2021 Bez kategorii 0

 

To temat zajęć o niepełnosprawności, który realizowały dzieci z grupy „Misiów” w Miejskim Przedszkolu Samorządowym w Suchej Beskidzkiej w tygodniu 8- 12.03.2021r. Przedszkolaki w tym czasie wysłuchały utworów literackich i obejrzały filmy edukacyjne, które ukazywały różne rodzaje niepełnosprawności, miały na celu ukształtować w młodych ludziach postawę akceptacji i tolerancji  wobec osób niepełnosprawnych, rozbudzić empatię i nakłaniać do przyjaźni z osobami niepełnosprawnymi, chęć niesienia pomocy- po uprzednim zapytaniu, czy taka pomoc jest potrzebna, a także ukazać uczucia osób niepełnosprawnych i problemy z jakimi się borykają.

Podczas zajęć dzieci wykonały szereg zadań sprawnościowych bez udziału wzroku, słuchu, wzięły udział w zabawach sensorycznych. Żeby uświadomić sobie, jak trudno jest wykonywać różne czynności osobom z niepełnosprawnością ruchową, Misie mogły rysować wykorzystując do pracy tylko stopy- ciekawe, że trudniej było utrzymać kredkę między palcami stopy niż rysować. Przedszkolaki przeprowadziły też eksperyment ze sprzątaniem zabawek stopami. Czas na wykonanie tego zadania przy użyciu nóg to 44 sekundy, a te same zabawki sprzątane rękami znikają z podłogi tylko w 6 sekund.

W dniu 10 marca dzieci wykonywały w przedszkolu skarpetki z okazji Dnia Kolorowej Skarpetki na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa i wspólnie ze wszystkimi przedszkolakami wzięły udział w biciu rekordu na jak najdłuższy sznurek ze skarpetkami. Dzieci nieobecne w przedszkolu również zostały poproszone o wykonanie takich skarpet i dostarczenie ich do przedszkola. Rodzice chętnie zaangażowali się w tą akcję i przesyłali zdjęcia wykonanych prac, za co serdecznie dziękujemy.

Bardzo ważne jest odpowiadać dzieciom na pytania o niepełnosprawność i uświadomić, jak należy się zachowywać w obecności osoby niepełnosprawnej.

„Wszyscy jesteśmy ważni”- o tym należy pamiętać!

 

E. Rusin