„Mały przyrodnik – badacz”

"Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało." /Janusz Korczak/

„Mały przyrodnik – badacz”

16 czerwca 2020 Bez kategorii 0

 

Miesiąc maj i czerwiec to piękne miesiące, na które dzieci czekają z upragnieniem, aby móc
bawić się długo na świeżym powietrzu w otoczeniu wiosennych roślin, kwiatów, śpiewu ptaków,
młodych zwierzątek, owadów, promyków słońca, powiewu ciepłego wiatru czy nawet wiosennego
deszczu. Dzieci wówczas, podejmują działalności, aby zaspokoić potrzebę poznawania otoczenia –
obserwacja i podglądanie robaczków, owadów, słuchanie śpiewu ptaków, sadzenie kwiatów, warzyw,
kopanie dołków, badanie ziemi, korzonków czy dokarmianie zwierzątek. Większość podejmowanych
samodzielnie przez dziecko czynności ma charakter poznawczy. Podczas tych zabaw – zabaw
badawczych – dzieciom towarzyszy napięcie, które dostarcza dziecku różnorodnych przeżyć,
zadowolenia, satysfakcji, radości z tego, że coś poznało, odkryło, dotknęło, nakarmiło.
W zabawie badawczej dziecko odkrywa otaczający świat, mechanizmy, które w nim rządzą,
przyjmuje postawę badacza. Motorem działania u dzieci z grup „Pszczółki” i „Zajączki” naszego
przedszkola jest ciekawość poznawania świata.

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem”
                                                                                                                              ~Konfucjusz

Ogarek M.