„Żabki czują się bezpieczne w przedszkolu”

"Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało." /Janusz Korczak/

„Żabki czują się bezpieczne w przedszkolu”

17 czerwca 2019 Bez kategorii 0

 

Jak ważne jest bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu oraz poza nim każdy z nas dorosłych jest tego świadomy. Wiemy, że w dzisiejszych czasach na nasze pociechy czyha wiele niebezpieczeństw, także tych ze strony dorosłych. Dlatego, aby dzieciom uświadomić szereg niebezpieczeństw, które mogą je spotkać, w grupie „Żabki” przeprowadzono temat kompleksowy pod hasłem „W moim przedszkolu jestem bezpieczny”.  Przedszkolaki wiedzą, kto to jest osoba obca. „Jest to ktoś, kogo nie znamy” – jak powiedział Norbercik. Słuchając opowiadania „Ten obcy” dzieci dowiedziały się, że takiej osobie nie możemy podawać swojego imienia, nazwiska, nie możemy otwierać jej drzwi mieszkania. Jak ważna jest znajomość swojego imienia, nazwiska oraz adresu dzieci mogły się przekonać słuchając opowiadania o chłopcu Dudusiu, który się zgubił wracając z siostrą z wycieczki za miasto (opowiadanie S. Szuchowej „Przygoda z małpką”). Wiedzą już co należy zrobić, gdy się naprawdę zgubią.

Bardzo ciekawe dla „Żabek” były próby odgrywania scenki dramowej „obcy częstuje mnie cukierkami” – nie wolno przyjmować od osób nieznanych żadnych słodyczy.

Z dużym zaciekawieniem przedszkolaki oglądały film edukacyjny „Ewakuacja przedszkola w razie zagrożenia bombowego” – wiedzą, że gdy w swoim otoczeniu dostrzegą nieznaną lub „dziwną”  paczkę, torbę, walizkę   nie mogą jej dotykać, ale natychmiast muszą zgłosić osobie dorosłej, że coś „dziwnego” zauważyli w swoim pobliżu.

Przedszkolaki, wiedzą jak się zachować,  gdyby w przedszkolu wybuchł pożar – wykonujemy polecenia nauczyciela, nie krzyczymy, nie ulegamy panice, jesteśmy zawsze blisko swojej „pani”. Miały również okazję praktycznie przećwiczyć opuszczenie przedszkola – praktyczna nauka poruszania się drogą ewakuacyjną.

Po teoretycznym i praktycznym opracowaniu tematu bezpieczeństwa  dzieci wiedzą jak się zachować w trudnych i niebezpiecznych dla nich sytuacjach.