Bezpieczne maluszki

"Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało." /Janusz Korczak/

Bezpieczne maluszki

17 czerwca 2019 Bez kategorii 0

 

Najmłodsi niejednokrotnie zaskakują swoją wiedzą i umiejętnościami tak było i tym razem, podczas realizowania tematu kompleksowego związanego z bezpieczeństwem  dzieci poradziły sobie z definiowaniem tego trudnego słowa. Na pytanie co znaczy że ktoś jest bezpieczny bez trudu odpowiedziały, że to „ktoś kto jest szczęśliwy, kto czuje się dobrze, komu nic się nie stało, ktoś kto jest z mamą i tatą, ktoś kto umie przejść przez ulicę” itp. Bezpieczeństwo głównie kojarzą z pozytywnymi odczuciami a niebezpieczeństwo głównie z ruchem ulicznym i przestrzeganiem zasad i norm w domu i przedszkolu. Dzieci dokonywały podziału na niebezpieczne sytuacje wyróżniając kontakt z wężem, psem, lekarstwami oraz środkami chemicznymi, podczas zabaw na świeżym powietrzu. Czytaliśmy książeczki o tematyce związanej z oddalaniem się od rodziców „Królik Franek i zguba w centrum handlowym” czy przyjmowania słodyczy od nieznajomych „Maks nie rozmawia z nieznajomymi.” Poznaliśmy także inne źródła niebezpieczeństwa z ulubioną bohaterką naszych przedszkolaków Kicią Kocią „Nie chcę się tak bawić” poruszającą problem odmawiania uczestnictwa w zabawie na która nie mamy ochoty, narusza naszą prywatność, uczucia czy naszą godność. Maluszki chętnie się bawiły w zabawy ruchowe związane z bezpieczeństwem reagując na sygnał i rozwijając koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową oraz wzmacniając relacje rówieśnicze w grupie a także ucząc szybko ustawić się w pary podczas nieoczekiwanego zagrożenia. Wszystkie maluszki poznały już sposoby jak zachować się w niebezpiecznych sytuacjach, zwiększając tym samym swoje poczucie bezpieczeństwa podczas potencjalnego zagrożenia.