Dzień Autyzmu

"Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało." /Janusz Korczak/

Dzień Autyzmu

5 kwietnia 2018 Bez kategorii 0

 

2  k w i e t n i a   D z i e ń   A u t y z m u

Z a ś w i e ć  s i ę   n a   n i e b i e s k o

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, dotyczącym w szczególności trzech sfer: komunikacji, umiejętności społeczno-emocjonalnych oraz umiejętności podejmowania funkcjonalnej zabawy i innych aktywności. Zapewne wielu z nas słyszało o autyzmie, ale nadal bardzo duża część społeczeństwa ulega pewnym stereotypom, opisującym osoby autystyczne jako źle wychowane, dziwnie zachowujące się lub po prostu niegrzeczne.

Zaburzenie to dotyka coraz większej grupy ludzi. – W Europie żyje 5 milionów osób z autyzmem, dla których każda zmiana społecznej świadomości ma fundamentalne znaczenie. Osobom z autyzmem przysługuje szereg praw zgodnie z Kartą Praw Osób z Autyzmem, przyjętą przez Parlament Europejski. Mimo tego, zatrważające są informacje na temat nadal utrzymującego się braku podstawowego dostępu do specjalistycznej diagnozy, terapii, edukacji, zatrudnienia i możliwości życia w społeczeństwie – informuje Dyrektor Autism-Europe, Aurelie Baranger.

Dlatego, w obliczu powyższych doniesień, szczególnej wartości nabierają wszelkiego rodzaju akcje i inicjatywy mające na celu propagowanie wiedzy w kwestii autyzmu.

„Nie bądź zielony w kwestii autyzmu – 2 kwietnia bądź niebieski” – to jedno z haseł Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu, podczas którego organizowane są różnorodne wydarzenia. Jedną z nich jest ogólnoświatowa akcja „Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu”, w ramach której tysiące budynków w miastach na całym świecie rozświetla się błękitnym światłem, będącym symbolem solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem. Kolor niebieski daje osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję na lepsze życie. Każdy może wyrazić swoją solidarność, np. oświetlając budynek na niebiesko, dodając niebieski kolor do ubrania lub propagując logo akcji w Internecie.

 

Autyzm – co powinno zaniepokoić rodziców?

Jak ważna jest szybka diagnoza, przekonuje Grażyna Kryjak-Lenart, dyrektor Pracowni LOBUS w Suchej Beskidzkiej: – Rodzice na ogół zaczynają niepokoić się o rozwój swoich dzieci około 15-24 miesiąca życia, kiedy u dziecka nie rozwija się mowa. Zgłaszając swoje obawy lekarzowi pediatrze, bardzo często w odpowiedzi słyszą, że należy poczekać, ponieważ dziecko może zacząć mówić później. Taka postawa prowadzi do tego, że rodzice uspokajają się i nie podejmują kroków w kierunku diagnozy. Na ogół między pierwszą wizytą dziecka u lekarza, a postawieniem diagnozy autyzmu mija ponad dwa lata i niestety najczęściej dopiero po tych dwóch latach rodzice zapisują dziecko na terapię. A przecież im szybciej zostanie dziecko zdiagnozowane, tym prędzej można mu pomóc, odpowiednio organizując terapię – dodaje Grażyna Kryjak-Lenart.

Uwaga! Nie zwlekaj! Szukaj pomocy specjalistów, jeśli zauważysz u swojego dziecka:

słaby rozwój mowy lub brak mowy – brak komunikacji na jakimkolwiek poziomie;

– trudności w użyciu języka, które nie są przez dziecko rekompensowane za pomocą gestów – wskazywania, gestu „papa”, kiwania głową itd.;

brak wspólnego pola uwagi – dziecko nie patrzy na przedmiot, który pokazujemy, nie ma też potrzeby przynoszenia zabawek;

–  osłabiony kontakt wzrokowy – dziecko nie patrzy w oczy, czasem jego spojrzenie jest niepokojące, zbyt „obojętne”, zbyt „wpatrujące” (jakby patrzenie „przez”);

– dziecko bawi się zabawkami w sposób niepokojący, niezgodnie z ich funkcją – wącha je, stuka nimi, szereguje, przesuwa przed oczami (w tym wieku dziecko powinno już rozwijać zabawę tematyczną, naśladując dorosłych i odtwarzając swoje przeżycia, np. badanie i pielęgnacja lali, jazda autem);

dziecko preferuje zabawę samotną i złości się, bądź nie zwraca uwagi, gdy chcemy dołączyć;

nie odpowiada na uśmiech, nie inicjuje zabaw z opiekunem.

 

Gdzie udać się po pomoc?

            Autyzm dotyczy wczesnego okresu rozwoju dziecka, objawy ujawniają się przed ukończeniem 3 roku życia. Rodzice niezwłocznie po zaobserwowaniu u swojego dziecka niepokojących objawów powinni udać się do specjalisty.

Pierwszym krokiem może być wizyta w najbliższej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Rodzic może także skorzystać z usług specjalistycznych placówek, zajmujących się diagnozowaniem zaburzeń spektrum autyzmu. Dodatkowo, ważne są konsultacje związane z badaniem słuchu i wzroku, a także wizyta u neurologa.

            – Niestety, lekarstwa na autyzm nie ma, ale pamiętajmy, że dzięki odpowiednio dobranej terapii osoby z autyzmem mogą sobie lepiej radzić w życiu – przekonuje Grażyna Kryjak-Lenart, dyrektor Pracowni LOBUS w Suchej Beskidzkiej. – Niezwykle ważna jest też świadomość społeczna w tej kwestii, która w Polsce jest niestety jeszcze bardzo niska.

 

Więcej informacji na temat autyzmu można uzyskać na stronach: www.synapsis.org.pl, www.autismspeaks.org oraz www.pracownialobus.pl.

 

Zapraszamy na konsultacje:

LOBUS Pracownia Diagnozy i Terapii Dziecka

Specjalistyczna Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,

Sucha Beskidzka, ul. Billy Wildera 14,

Tel: 608 837 744